Posted on: 03 Apr 2010

22 mars

Äntligen åter i Kathmandu med dusch, skön säng, rena kläder och allt annat som hör “storstaden” till.  Det blev helikopterfärd ner då vädret inte var stabilt nog för de vanliga flygen.  Intressant flygtur som tog ca 1½ timme.  I morgon är det dags att lämna Nepal.

Tack för den här gången!
Mera Peak Expedition 2010

hem-i-helikopter
Helikopterfärd från Lukla

20 mars

I dag har Stig och Om vandrat till Ghat och vi andra har packat ihop, mailat, uppdaterat oss  på vad som hänt i världen och jämfört erfarenheter med andra vandrare och expeditioner. I morgon bär det av till Kathmandu igen.

Delar av gänget åter i Lukla

19 mars

I dag har det varit halt och brant!  Det gällde att hålla tungan rätt i mun när vi gick över passet Zatra Wala (4600m).  Allt gick bra men det var ett tufft jobb, speciellt för bärarna då det var rejält isigt.  Vyerna var fantastiska och vi njöt av vår sista dag bland bergen.  Vi kom lagom fram till Chu Thanga vid lunchtid och åt där innan vi fortsatte mot Lukla.  Vi kom hit vid fyratiden i eftermiddags.  I kväll blir det god mat och dryck och lite planering inför de kommande dagarna.  Vi kommer nog att göra en dagstur till Ghat i morgon.

Vyer från Chetra La
på väg ner från Chetra La
Vi börjar närma oss Lukla
Stig på vandringsleden

18 mars

Nu har vi slagit läger i Zatra Bhug (Thuli Kharka) och det är riktigt fint här.  Det har varit mycket uppför i dag och det känns att vi har varit ute ett par veckor.  I morgon så bär det av mot Lukla och över passet Zatra Wala.

17 mars

I dag har vi följt våra fotspår tillbaka till Kothe.  Det går onekligen lättare åt det här hållet   😀

Vackra vyer från dagens vandring

16 mars

Natten blev tuff för en del och vi valde till slut att gå ner i stället för att satsa på toppen. Väl nere i baslägret så känner sig all bättre och vi har insett att vi tog rätt beslut, även om det sved.  Vädret var bättre nu när vi gick ner, än när vi gick upp och vi kunde passa på att ta många härliga bilder.

Dags att packa ihop "High Camp"
Sämre tältplats kan man ha...
Vyer från Mera Peak High Camp
Snö, glaciär och berg var man än tittar...
Toppenväder!
Saran var rejält taggad för att bestiga toppen
Hänförande vyer
Vyer från Mera La
Delar av Mera Peak expedition
Dags att gå hem
Över glaciären igen
Liten bland bergen
Dags att gå ner alla höjdmeter vi för ett par dagar sedan klättrat upp för
Bye bye Mera

15 mars

Tidigt i morse så började vi vår vandring upp till High Camp.  Vår sherpa Om och tre bärare hade redan smitit i förväg för att sätta upp vårt läger.  Vädret var dåligt redan från början med snö och stark vind, men vi fortsatte framåt.  Det blev en påfrestande vandring för de flesta av oss och några kände dessutom av höjden en aning.  Vandringen gick från ca 5200 meter till High Camps 5 780 meter.  Nu måste vi vila ordentligt  och samla kraft inför morgondagens toppbestigning.  High Camp ligger på en smal hylla i skydd av berget.  Vyerna härifrån är makalöst vackra och vi hoppas att vi får fint väder i morgon så att vi kan få njuta lite av dem.  Just nu är det en whiteout här 🙄

Den just i dag rätt ogästvänliga gläciären
På väg upp mot Mera La
Stig utmanar vinden och snön på Mera La
Sakta men säkert framåt
Det var tufft att få till banderollen på vårt kökstält i blåsten

14 mars

Acklimatiseringsdag med vandring upp till Mera La – ett långt, snöigt pass som leder till High Camp och vidare till toppen.  Vyerna är milsvidda men tyvärr så har vädret varit så där…  En hel del snö och iskall vind.  Hoppas kunna ta några kort i morgon i stället.  Nu gäller det att spara energin inför morgondagens vandring upp till High Camp.  Vi hörs!

13 mars

Efter en enkel vandring på ca 4½ timme så har vi nått Meras basläger på 5200 m.  Vi hade fantastiska vyer på vägen upp hit men OJ vad det är kallt!!  Stig sade att han borde vara van – att han tränat på kyla hemma i Sverige men när Nima Tendu berättade att det kändes kallare här än på South Col (Everest) så insåg han att det inte var så konstigt att han frös, trots vargavinter hemma i Sverige.  Nu har vi satt på oss alla kläder vi har och krupit ner i sovsäckarna. Brrrr

Himalaya i puder
Basläger i puder
Mera Peak basläger
Snabbt snabbt innan molnen kommer!
Mera La - passet/glaciären vi ska vandra över för att ta oss till toppen
Saran i whiteout innan den västa kylan drog in.

12 mars

Vila, mycket mat och några kortare acklimatiseringsturer på kammarna runt omkring oss, så har vi spenderat vår vilodag här i Thangna.  I morgon bär det av igen, då till Mera Peak BC 😀

Vyer över Mera La

11 mars

Dagens vandring har tagit oss upp genom Hinkudalen till Thangna (4400m).  Det har varit jättekallt men vandringen har gått fint, på bra leder. 9 minusgrader i tältet, men det känns betydligt kallare.

Vi börjar närma oss...
Fina vyer
Vandring genom storslagna Hinkudalen
På väg mot Thangna
Hej från Nepal

10 mars

I dag har vi haft en enkel vandring till Kothe (3600m). Det tog ca 4 timmar.  Kothe är en härlig plats att campa på och vi har fantastiska vyer!

Våra Sherpor
Stig i Hinkudalen
Härlig campingplats
Litet hus vid vägens slut...

9 mars

I dag har vi haft ytterligare en tuff dag med svåra leder.  Den har blivit smalare och vi har dessutom snö på leden.  Våra bärare, som vi har försett med ordentlig utrustning, tog efter mycket “om och men” av sig kängorna och gick i strumplästen över snön – de föredrog att göra det “på sitt sätt”.  De sade att de fick bättre grepp utan skorna.  Vi andra frös och ruskade på huvudet… Vi nådde Toktok vid lunch.  Här mötte vi leden från Zatra Wala och vi kommer att stanna här under natten.  Det börjar bli riktigt kallt!

8 mars

Morgonen började med en brant klättring upp genom skogen på ca 1½ timme tills träden skingrade sig och vi bjöds på vackra vyer över Hinkudalen och Inkufloden.  Härifrån fortsatte vår klättring uppåt genom ett stenigt parti där vi fick använda både händer och fötter för att ta oss fram.  Leden var verkligen smal på sina ställen och vi fick hålla noga koll på våra bärare och försökte alla hjälpas åt där det var som smalast.  Här blev vår grupp dessutom större – det kryllade nämligen av fästingar som åkte snålskjuts på våra byxben!  Något man mycket sällan drabbas av på andra vandringsleder i Nepal.  Vi nådde en flod och fick leta ett tag innan vi hittade stenarna som var utplacerade uppströms.  På andra sidan fann vi en halvt uppäten bergsget – ett tydligt bevis på att lodgeägarna i Sibuje visste vad de talade om när de varnade oss för björnar och leoparder.  När vi fortsatte in i djungeln så väsnades vi ovanligt mycket och sjöng för full hals.  Vi kände inte för att stöta på en leopard 😀 Kvällens läger ligger mitt inne i djungeln och vi har tänt en stor lägereld.  Här har vi ätit mat, sjungit och berättat historier innan det nu är dags att krypa ner i sovsäcken.  God natt!

Allt närmare Mera Peak
Vackra vyer under vandringen
Lägerelden
Stiger njuter i värmen från lägerelden
belaten-guid
Matlagning i lägret

7 mars

Dagens vandring startade med en brant led upp till passet Pangom La (3140m).  Vi hade makalösa vyer och fick bland annat se vår första glimt av Mera Peak!  Hon såg enorm ut!  Vi vandrade ner till Sibuje och åt lunch där.  Sedan var det dags att äntra den nepalesiska djungeln.  Leden är i riktigt dåligt skick då han som NMA (Nepal Mountaineering Association) har anställt för att hålla leden i bra skick har förskingrat det mesta av pengarna.  Lodgeägarna i Sibuje uppmanade oss att hålla samman gruppen då det finns gott om björnar och leoparder i detta område.  Vi vandrade i dryga två timmar efter lunch innan vi slog läger. Det är ett av de vackraste läger jag sett.  Vi har tälten på en äng och är omringade av en sagoskog.  Här kommer vi att sova gott!

Våra härliga killar!
Paus på stigen
Första vyerna av Mera Peak!
Mera Peak 6 476 möh
De djupa skogsbeklädda dalarna vi ska igenom
Vår härliga tältplats som inte görs rättvisa på foto

6 mars

I dag har vi duschat och tvättat upp lite kläder.  Vår arbetsmyra Dil passade dock på att plöja en av byns lodgeägares åker medan vi andra bara njöt av vyerna och lugnet.  I morgon bär det av igen.

Vackra gårdar
Söta barn i Pangom
Pangom
Dill plöjer åker

5 mars

Det är kväll och vi är alla trötta efter en tidig start i morse och en tuff och lång vandring upp till Pangom (2900m).  Det har varit väldigt mycket upp och ner.  I morgon har vi en vilodag här. Det ska bli skönt. Vi har dessvärre tråkiga nyheter!   Vår sirdar och mycket kära vän Nima har fått vända tillbaka till Kathmandu då han har fått meddelande om att hans yngsta dotter har fått hjärtfel och har lagts in på sjukhus.  Nu hoppas vi att allt går bra, både med Nimas vandring tillbaka till Lukla och med hans lilla dotter.

Gammal dam
Stig njuter vid en av dagens pausar
Dagens vyer

4 mars

Livet är gott här i Nepal!  I dag började vi vandra klockan 08:00.  Vi var alla riktigt på G och ville komma iväg.  Vädret har varit fantastiskt!  Vi har njutit av klar frisk luft, blå himmel och sol hela dagen.  Stigarna har kantats av ljusgröna terassodlingar och färgsprakande Rhododendron- och Magnoliaträd.  Nu sitter vi i Puyia, en liten by på bergskanten och lyssnar till jakarnas bjällror och fåglarnas kvitter och gasspisen som brummar trygt i kökstältet – snart är det dags för en god middag!  Vår kock och hans hjälpredor skrattar gott när vår roliga sirdar Nima på sitt hjärtliga sätt retar vår bärare Dil för hans trasiga tand – Allt är helt enkelt som det ska vara på en av Hi On Life’s expeditioner  – Vackert, glatt och och gott!    Härliga vyer i dag och vacker vandring genom gröna frodiga områden. Det känns fantastiskt spännande att äntligen vara på väg!

Liten kalv längs med vägen
Rhododendron
Stig och Nima Tendu

3 mars

Vi lämnade Kathmandu med första flighten i dag och landade i Lukla, efter en mycket vacker flygresa, strax efter kl 07:15.  Nima (vår Sirdar) och Nima Tendu (vår klättersherpa) som egentligen skulle ha flugit upp för redan ett par dagar sedan, har haft otur med flighterna och de kom slutligen med ett plan ett par timmar efter oss.  Det ser ut som om det kommer att snöa i kväll och vi har beslutat oss för att stanna här i Lukla under natten för att  i lugn och ro packa om vårt bagage, shoppa lite och vänja oss vid höjden.  Vi bor på Paradise Lodge och blir väl omhändertagna av det trevliga paret som driver den.  Härifrån Lukla ska vi vandra, först utför en bit, runda massivet, och sen in i Hinkudalen, som leder oss upp mot storslagna Mera med sina 6 476 meter över havet.  Vi har hört att det ligger mycket snö i det utmanande passet “Zatra Wala”, så vi är glada att vi har valt att gå runt massivet och ta passet på tillbakavägen när vi är välacklimatiserade och vi har mindre packning, i stället för att göra som många andra expeditioner, gå upp över det höga passet redan efter ett par dagars vandring.  Vår expedition går långt ifrån de vanliga turiststråken, genom mer eller mindre orörd natur och vi kommer att campa hela turen. Nu får ni önska oss en god tur och ett stort lycka till!